Hjortronens september

Tiden går fort när man har roligt. Under augusti har vi lagt våra krafter på att lära känna varandra, både barn och vuxna. Några nya kompisrelationer har börjat bildas och vår lärmiljö börjar ta form. Vi bygger upp lärmiljön tillsammans med barnen, utgående ifrån deras intressen.

Våra dagsrutiner har till vår stora förvåning fungerat väldigt bra ända från början och bara några små finslipningar är kvar att göras. Vår stora hjortronskara är indelad i 2 grupper med 16 barn vardera. Båda grupperna har en egen dagsrytm, som byts varje måndag. Den ena veckan har gruppen inne-lek på förmiddagen och utelek efter lunchen, den andra gruppen tvärtom, följande vecka byter grupperna dagsrytm. Vi har kommit igång med detta väldigt bra och alla barnen är trygga i våra dagsrutiner.

Idag fredag 6.9, gör vi nya grupper. Detta gör vi för att möjliggöra för barnen att hitta fler vänner och för att barn med likasinnade intressen ska få möjlighet att hitta varandra. De nya grupperna finna synliga på anslagstavlan.

För att all information ska nå er föräldrar satsar vi extra på ”Päikky” i år. Varje fredag kommer ni att få information angående nästa veckas program och viktiga saker att komma ihåg. Vi försöker även att få upp informationen på anslagstavlan i hallen.

I år har hela daghemmet ett gemensamt tema att jobba med – LÄSLUST. Hos Hjortronen har vi valt att använda böcker som utgångspunkt för vår verksamhet. Vi väljer temaböcker tillsammans med/ utifrån barnens intressen och vår lekverksamhet utgår ifrån bokens innehåll. Vi ser mycket framemot föräldrakvällen 25.9, då läsambassadören Henrika Andersson håller en kort föreläsning. Efter föreläsningen träffas vi (föräldrar och pedagoger) en kort stund i våra egna grupper. Vi hoppas att ni alla prickat in detta i er kalender och deltar i evenemanget!

Några saker att påminna om:

  • Med 32 barn i gruppen är det mycket viktigt med namn i kläderna!
  • Barnen får gärna ha med en namnförsedd vattenflaska
  • 2 omgångar med byteskläder är lagom att ha på dagis. Mer får inte plats och mindre räcker inte.
  • Vi har tofflor/ inneskor eller är barfota inomhus.
  • De som har långt hår får gärna ha håret uppsatt. Vi har ännu ingen epidemi med löss men i en stor grupp är risken större.

Nu i september fortsätter vi som sagt i nya grupper. Om ni är intresserade av vad vi gör och varför vi valt att koncentrera oss på vissa saker i inlärningen, får ni gärna läsa vår verksamhetsplan som hänger på anslagstavlan. I den finns våra pedagogiska riktlinjer, dvs där står vilka saker vi speciellt övar på just nu med hjortronbarnen. I varje grupp utgår lärandet från de barnens styrkor och intressen, dvs metoderna/ hur målen uppnås är skilda för båda grupperna.

Så småningom börjar vi även med ”vasu-samtalen”. Det kommer att finnas en bokningslista med tider på anslagstavlan. Vasu-samtalet tar ca 20 minuter och barnet deltar i samtalet. Om ni har några känsligare frågor ni inte vill diskutera med barnet närvarande, ordnar vi tillfälle för detta. På vasu-samtalet sätter vi tillsammans mål för dagisverksamheten, dvs vi funderar på vad just ert barn behöver/ vill lära sig på dagis och på hur vi kan förverkliga detta i praktiken.

Fotograferingen av barnen, som vi brukar ha före jul (med enskilda foton och gruppfoto), har vi i år beslutat att inte erbjuda genom dagis. Vi kommer att ta gruppfoto, som med ert tillstånd delas till alla familjer i gruppen. Om ni har frågor kring vårt beslut, så fråga gärna! Vi berättar gärna mer om varför vi valt att inte ordna fotograferingen i år.

Fr o m nästa vecka kommer vi att ha en händelsekalender på anslagstavlan, där ni kan se kommande evenemang som gäller för alla hjortron och de som gäller för hela dagis. Vi skickar alla uppdateringar i händelsekalendern som ett ”päikky”-meddelande. Vi utreder möjligheten att ha en händelsekalender på daghemmets hemsida.

Om ni har frågor kring verksamheten eller funderingar kring ert barns välmående, tveka inte att komma och prata med någon av oss. Barnens välmående och lärlust står i centrum och vi utvecklar gärna vår verksamhet tillsammans med er.

Camilla, Marita, Anki, Martina och Hanna